Wat moet een horecagelegenheid je vertellen over allergenen?
Elke horecagelegenheid moet je volgens de wet informatie kunnen geven over allergenen. Ze moeten daarbij van elk product kunnen aangegeven of één of meer van de 14 allergenen gebruikt zijn bij de bereiding van het product, waaronder glutenbevattende granen (tarwe, rogge, gerst, haver*, spelt en khorawsan tarwe).
Dit is het gevolg van wetgeving die eind 2014 is ingevoerd om de allergeneninformatie voor consumenten te verbeteren. Deze allergeneninformatie moet sindsdien (ook) beschikbaar zijn van verse en onverpakte voedingsmiddelen zoals gerechten op een menukaart, in een snackbar of ijszaak en bakkerijproducten.
Als je in een restaurant of café eten koopt dat al verpakt is, zoals een broodje of cake, lees dan onze pagina over etiketten lezen, zodat je weet waar je op moet letten.
Hoe moet de horecagelegenheid je inlichten over allergenen?
Horecagelegenheden kunnen allergeneninformatie schriftelijk of mondeling verstrekken. Ze mogen het bijvoorbeeld schriftelijk verstrekken via iconen op de menukaart, schap- of counterbordjes, (digitale) informatiezuilen of een map/menukaart met allergeneninformatie.
Wanneer een horecagelegenheid ervoor kiest mondelinge toelichting te geven over allergenen moet op de menukaart of bijvoorbeeld met counterbordjes worden aangegeven dat er allergeneninformatie beschikbaar is en waar deze gevonden kan worden, zodat een gast hiervan op de hoogte is voordat zij bestellen. Deze allergeneninformatie moet het personeel vervolgens duidelijk inzichtelijk beschikbaar hebben, in de vorm van bijvoorbeeld een allergenenmap in de keuken.
Wat hoeft een horecagelegenheid je NIET te vertellen?
Een horecagelegenheid hoeft je echter niet alles te vertellen. Zo zijn ze niet verplicht om:
- de voedingswaarde van een gerecht aan te geven;
- een volledige ingrediëntenlijst te delen;
- allergeenvrije producten aan te bieden; of
- kruisbesmetting met sporen van allergenen te vermelden of voorkomen.
Zorg er dus voor dat je altijd navraag doet bij het personeel. Wanneer een restaurant een glutenvrij logo op de kaart zet, betekent dit dus niet altijd dat het gerecht ook kruisbesmettingsvrij is. Een horecagelegenheid is namelijk niet verplicht kruisbesmetting te vermelden of in kaart te brengen.
Wil je zeker weten dat je veilig glutenvrij uit eten kunt? Ga dan naar een van onze aangesloten Horeca Alliantie Glutenvrij-restaurants.
Klachten nadat je ergens uit eten bent geweest? Dit kun je doen.
Meld een probleem altijd eerst bij het restaurant. Als een restaurant niet op de hoogte is, kunnen zij hun beleid ook niet aanpassen in de toekomst en blijft het probleem zich voordoen bij andere gasten.
Mocht het restaurant niet met een goede oplossing komen, dan heb je de mogelijkheid een klacht in te dienen bij de NVWA als je twijfelt over de voorlichting omtrent allergenen. Ook als je ziek bent geworden na het eten kun je een melding doen.
De NVWA controleert meldingen over voedselvergiftiging, allergische reacties (of in het geval van coeliakie een auto-immuunreactie), problemen met een product, problemen met een etiket, verlopen houdbaarheidsdatum, onhygiënische locatie of verkeerde voorlichting.